roulette

Drømme, mål og hårdt arbejde

image Follow my blog with Bloglovin

If you can’t change the pain – change the game!
Så det har jeg gjort. Lange langsomme træningpas er vekslet med korte høj-intensitetstræning. De lange distancer er nemlig siden Aarhus City Halvmarathon 8. juni 2014 byttet ud med atletiktræning hos AGF Atletik i distancerne 100m, 200m og 400m, og træningen passer min krop og især min nakke rigtigt godt. Halvmarathon ved jeg at jeg igen forholdsvist let kan træne op til ved at holde min grundform og bruge løbe/gå metoden, og ovenikøbet i en hæderlig tid. Atletiktræningen tager udgangspunkt i de korte muskelfibre og eksplosiv træning. imageDer er en del supplerende kropsstammeøvelser – med styrkelse af især ryg, balder og mave. Og så er der henover et år en række stævner og konkurrencer – hvilket passer fru Bay’s motivation ganske godt. Et nyt mål nærmer sig lige nu hastigt for mig: DM i atletik 2014 (veteran) den kommende weekend d. 9. og 10. august i Hvidovre. Siden jeg i juni stillede op til Vestdanske mesterskaber i 100m og 200m og vandt – har jeg vidst at DM også skulle prøves.

Men selvom jeg elsker konkurrence med/mod andre, så må jeg også grundet min dårlige nakke indrømme at den vigtigste konkurrence helt klart er mod mig selv. Det er hele tiden en mulighed at jeg i en periode ikke kan træne optimalt grundet sygdom. Men uanset hvad har jeg hele tiden have nye træningsmål og muligheder for udvikling i forhold til tidligere – det er fedt. Og udviklingen er jo forholdsvist nem at måle ved både konkurrence og testresultater. Og jeg VIL blive bedre.

Der er rigtigt mange fordelagtige ting ved min atletiktræning. Jeg styrker jo min delvist ødelagte krop og derudover fungerer  træningen og det sunde fokus som en rigtigt god afledningsmanøvre fra de daglige smerter. Jeg tror jo på at det du giver opmærksomhed – vokser. Og jo mindre opmærksomhed smerterne får – jo bedre. Og så kan jeg bruge en løbetur aktivt som smertelindring, har jeg opdaget. Udfordringen i forhold til at bruge løberiet som smertestillende er dog at det er ufatteligt udfordrende/megasvært at overbevise kroppen – imens den har mest ondt – at det er en god ide at lige løbe en tur. Men jeg har aldrig fortrudt at være kommet afsted. Til gengæld har jeg tit fortrudt ikke at være kommet afsted.

Her hen over sommeren har jeg ikke hele tiden haft en løbebane til rådighed, så jeg har fundet alternative træningsmuligheder. Små stejle bakker til gode intervaller, træning med usynlige hække, intervaltræning i sandklitter, cykelture, osv. image image

Men tilbage på de røde baner på Aarhus Stadion, var det tydeligt for mig at mærke at du bliver god til det du træner – og da jeg ikke har trænet at komme hurtigt ud af startblokkene, så mangler der lidt der som jeg håber jeg når at få på plads inden. Men pyt….

Så DM venter… Hey altså – jeg er 41 år gammel, med dårlig nakke og er altså lige startet med atletikken i slutningen af april. Så det bliver jo nok derefter, selvom jeg altid har elsket at sprinte og er forholdsvist hurtig. Jeg vil give den max gas – og har utroligt svært ved mindre end en 100%’s indsats. Og hvis jeg kan leve op til det – så vinder jeg sgu’ – selv hvis de andre løber hurtigere end mig. 

Og så lige en sidste ting. Siden jeg var teenager, hvor min håndboldtræner efter en løbetest fortalte mig at mine tider dengang var på eliteniveau, har jeg nok gået med en uforløst drøm om at løbe stærkt. Og livet er for kort til ikke at leve drømme ud i virkeligheden, hvis du spørger mig, og det er fantastisk at gøre noget ved det (DM – det da for vildt!). Derfor glæder det mig også helt vildt at andre er blevet inspireret af min sene debut i atletikverdenen – til selv at starte fordi de opdagede at det aldrig er for sent.

Er der mon noget du går og drømmer om – men aldrig fik gjort???
image

Skriv et svar

%d bloggers like this:

Warning: Parameter 1 to W3_Plugin_TotalCache::ob_callback() expected to be a reference, value given in /var/www/tinebay.dk/public_html/wp-includes/functions.php on line 3348